Zondag 13 augustus.

13 augustus 2017 - 福住里, Taiwan

Vandaag is de trouwdag van Jelmer en Phoebe. We gaan tegen een uur of zes  naar het Ambassador hotel waar we de bruiloft in de vorm van VEEL eten zullen beleven.

Vandaag eerst nog andere zaken op het programma.  We hebben de theeplantages buiten Taipei bezocht. De plantages vielen tegen maar de reis er naar toe was een belevenis Het doet denken aan het voormalige Oostblok maar waarschijnlijk ook aan China.  Maar dan met extreem vriendelijke mensen die je helpen.

Een kaartje kopen voor10 personen betekent 5 minuten bezig zijn. Stickers voor op je hand; een gestempeld biljet dat je hebt betaald ; een kaart voor de heenweg en eentje voor terug; alleen cash kunnen betalen ; een speciale rij voor de inwoners van Taipei; en een aantal mensen die je richting de gondels begeleiden .Kortom logistiek niet te vergelijken met het Westen. Gondel2GondelOpvallend is ook de logistiek bij het bestellen in een restaurant en het bedienen. Wij zijn gewend alles gelijktijdig aan tafel geserveerd te krijgen. Zoniet dan mopperen we.

Hier is het gebruikelijk dat er af en toe wat wordt gebracht.Je kunt dus rustig met 10 mensen aan tafel zitten terwijl één persoon het eten op heeft en de rest nog moet gaan beginnen; Totaal geen probleem , iedereen kletst rustig door en eet wanneer het eten geserveerd wordt. Gaandeweg ervaren we de cultuur.  De omgangsvormen spreken ons enorm aan. Het respectvolle en vriendelijke naar elkaar.  Wat een verademing vergeleken bij de "horkerigheid" van de onze. Tja alleen de HITTE.  Zelfs voor mij te warm.  We gaan dinsdag naar een ander gedeelte van Taiwan en daar schijnt het een graad of 10 koeler te zijn en draaglijker..

Op naar de bruiloft.

We werden om 18.00 verwacht in het Ambassador hotel. In de zaal waren een aantal grote ronde tafels geplaatst en Phoebe had geregeld dat wij aan de familie tafel moesten gaan zitten. Dus naast haar ouders en Liesbeth en Berend. MenuFamilie. Bruiloft

Ondertussen konden we een film bekijken  over Nederland en  een film waarin Jelmer en Phoebe de hoofdrol hadden. De film van de bruiloftsceremonie op Vlieland werd ook vertoond. Het grote fotoboek van de bruiloft op Vlieland was voor iedereen te bezichtigen en is prachtig geworden.

Jelmer kwam vervolgens binnen op een fiets tot grote hilariteit  van iedereen. Phoebe haar vader kwam zijn dochter "weggeven" een emotioeneel moment voor Phoebe.

Het diner bestond uit diverse gangen en was ronduit exclusief en heerlijk. We voegen de menukaart toe. Tijdens het diner werd er een quiz gedaan en volgden toespraken. Ook Naomi en Meyron lieten  van zich horen door hun dansje te doen. Na afloop was er voldoende tijd om nog te socializen .

Gebruikelijk is het verkleden tijdens de bruiloft. Tot 3 keer  waarbij de Chinese outfit voor ons Europeanen natuurlijk het meest bijzonder is.

Al met al een geslaagde en bijzondere bruiloft in of op Taiwan.

Morgen gaan we de familie uitzwaaien die nog een eetafspraak heeft met de vader van Phoebe in Hualien. Waar hij oorspronkelijk vandaan komt.

1. Wil Arends:
    14 augustus 2017
    Wat een andere wereld! De trouwereij zit er ondertussen op. Volgegeten en schor gekletst. Of was er achteraf toch ook nog een ceremonie betr. de trouwerij?

En nu op naar het echte avontuur! Veel plezier!!