Woensdag 23 augustus

24 augustus 2017 - Hualien, Taiwan

Vandaag vanuit Hualien een tocht gemaakt naar de Taroko kloof. de grootste toeristische attractie van Taiwan. Veel drukker dan op een mooie zondag in de Staatsbossen is was het beslist niet.De kloof is 19 kilometer lang en biedt de meest mooie uitzichten. Het water dendert werkelijk de bergen af om in de Liwu rivier uit te komen die uiteindelijk de Pacific bereikt. Bij de monding van de rivier zijn enorme zandbanken ontstaan van al het slib wat de rivier uit de bergen meeneemt. We hebben een deel van een route gelopen die door de Japanners destijds is aangelegd als verbindingsweg tussen 2 dorpen. We liepen onder de watervalletjes door de bossen letterlijk in het tropisch regenwoud.

Het gebied is voortdurend aan verandering onderhevig vanwege en tropische stormen maar vooral door de regelmatige aardbevingen.

Na de kloof zijn we noordelijker gereden om bij een uitzicht bij enorme kliffen te stoppen. De hoogste berg is ruim 2000 meter en gaat steil de zee in en is onderwater ook nog een 1000 meter.  De enorme krachten die de aardlagen hier veroorzaken doordat diverse plateaus over elkaar schuiven zijn zichtbaar.

Aan het eind van de middag hebben we besloten  in het hotel te eten. Eens niet op strooptocht naar een of ander eettentje .

We hebben onze winkel in Taiwan gevonden waar je werkelijk alles kunt krijgen. 7 El even. Het is een soort buurtsuper plus. Je kunt er even zitten en een eenvoudig hapje eten. Bijvoorbeeld dumplings en een mie. Verder kun je er verse koffie krijgen, met altijd de vraag hot of iced. En geld kan er  gebracht worden maar je kunt er ook pinnen Maar het meest bijzondere is dat je er je parkeer kaartje kunt betalen.

Een parkeerwachter zet een bon onder je ruitenwisser. Daarop staat het kenteken van je auto;regelmatig komt hij langs en stempelt de bon. Zo hadden we 5 stempels. Wij maar denken dat het een bekeuring was. Nee dus dit is het parkeerbewijs en het bedrag moet je bij 7 Eleven betalen . Voor een aantal uren parkeren in de binnenstad ongeveer 4 euro.

Doordat we zoveel langs winkeltjes lopen begint ook duidelijk te worden hoe het werkt. Mensen leven eigenlijk tussen hun spullen die ze verkopen of die ze aan het maken zijn. Vaak staat er een televisie of een koelkast en uiteraard een paar plastic stoelen. Geslapen wordt er dan of achter of boven. Net als in Nederland de winkel beneden en boven woon en leef je maar dan ANDERS.

Naarmate we hier wat langer zijn beginnen we het dagelijkse leven ook wat meer te begrijpen .

Morgen naar onze laatste bestemming.

1. Pieter Leever:
    24 augustus 2017
    Fantastisch, die kloof! Wel een aardig symbool voor jullie reis, lijkt me zo. Geniet nog van de laatste brokjes.