Maandag 15 augustus

14 augustus 2017 - 福住里, Taiwan

Vanmorgen vroeg op gestaan om de familie dag te zeggen. Wij hebben tegen half negen een restaurantje op gezocht om te ontbijten. Zelfs om 8.00 in de ochtend is het al extreem warm en lopen de meeste vrouwen al met een paraplui en of een hoedje op. De hoedjes  die Reint en ik gekocht hebben voldoen uitstekend.

Na het ontbijt richting het Chiang Kai Sjek MemorialCks poortCks meCks wachtCks. Op het plein staat onder  andere het gebouw van het Nationaal Theater . Een park omzoomt het geheelCks park. Het geeft ook enigszins.beschutting tegen de hitte .

Taiwan is het voormalige Formosa en voor mij roept dat ook herinneringen op aan de periode toen ik een jaar of 20 was en ik veel las over Mao Tse  Tung en Chiang Kai Sjek. Chiang KS was een nationalist die tegen de communisten vocht. In de 2e wereldoorlog bestreden zowel de communisten als de nationalisten de Japanners maar na de oorlog werden ze opnieuw vijanden en vluchtte CKS  naar Taiwan en richtte daar de Republiek China op (Taiwan) dat integenstelling tot de communistische Volksrepunbliek China. Een paar miljoen Chinezen vluchtten met  hem mee.

China kijkt nog steeds met argusogen naar Taiwan. Chinezen worden in Taiwan niet als de meest geliefde toeristen ervaren.

Vandaag hebben we ook weer de nodige tijd ondergronds in de metro en in een shoppng mall (ook ondergronds doorgebracht. Her en der wat souveniertjes gekocht en vanmiddag begonnen de koffers enigszins te ordenen voor onze trip door Taiwan die morgen begint. Reint had via Google Maps een authentiek dumpling restaurant Eten magevonden wat inderdaad een perfecte afsluiting van ons Taipei bezoek was.

Morgenochtend staat de auto klaar om 9.00 uur  en kunnen we op stap de komende anderhalve week.

1. Ineke Schuringa:
    14 augustus 2017
    Morgen dus lekker het platteland op!
    Daar zal het allicht koeler zijn .
    Advies: mocht je souvenirs zien die je wilt hebben dan kopen en niet denken dat kan later wel. Vaak zie je niet meer of veel duurder. Is mij meermaals overkomen
    Goeie reis morgen alvast!