Vrijdag 11 augustus

11 augustus 2017 - 福住里, Taiwan

Onze eerste volledige dag in Taipei.

Het ontbijt in het hotel viel nogal tegen dus wij naar een restaurantje in de buurt . Daar een heerlijk uitgebreid ontbijtje gehad J en R ontbijtOntbijten vervolgens met de metro op pad. De warmte is inderdaad extreem. Een graad of 40 en de rest en heel vochtig. Overal binnen is airco dus dat is prima. Het eerste museum wat we hebben bezocht was het National  Taiwan Museum

Duidelijk is dat er veel mineralen in de grond zitten in Taiwan. Geweldig hoe uit grote brokken steen plakken worden gesneden die vervolgens worden gepolijst. Als schilderijen worden deze ingelijst. Ronduit geweldig. Steen eSteen 24 jaargetijdenJade wordt gedolven en de sierrraden die daar uit worden gemaakt zijn ook prachtig.

Na de nodige verkoeling verder "gesjokt " naar het  National Museum of History

De Taiwanese bevolking heeft in oorsprong uit diverse stammen bestaan.Veel van de inwoners zijn eind 1940 met  Chang Kai-Shek  uit China  gevlucht naar het  voormalige Formosa. Het aantal inwoners is ongeveer 23 miljoen waarvan 2/3  in de hoofdstad Taipei woont. Boeiend was het te zien hoe de Chinezen hun dagelijkse attributen zoals afgietsels van keukengereedschappen en dieren meegaven met hun doden, daarnaast de oude prachtige keramiek voorstellngen van onder andere kamelen. ( Via de zijderoute kwamen deze beelden ook in Taiwan terecht.

Na deze culturele uitspatting was het weer tijd voor de nodige verkoeling. Ondertussen was de hele familie gearriveerd in Taipei en ontmoeten we elkaar ja op de zebra middenin Taiwan.

Met elkaar zijn we wezen eten in een soort barbecue restaurant Eten grilwaar we toe werden gesproken door een van de gastheren. De echtelieden moesten elkaar 10 seconden zoenen en dan vrij bier drinken De hele toko plezier om die Hollanders uiteraard. Want zoenen  in het openbaar  is iets bijzonders in Taiwan. En wat was het gezellig met elkaar. Eindeloos eten en kletsen. Het klapstuk van de avond was het bezoek aan een karaokebarKaraoke Phoebe.  wat een pret met elkaar. Morgen staat een gezamenlijk ontbijt op het programma en een bezoek aan de Tower 101 in Taipei.

1. Ineke Schuringa:
    12 augustus 2017
    Ha, frou
    Nou, mooi verslag.
    Al goed cultureel bezig geweest!
    Dus warm..meestal zijn inderdaad in de tropenlanden de steden not the 'places to be'!
    Is het leven daar nog erg chinezerig of heeft het erg veel 'westerse' invloeden ondergaan?
    Wij hebben ook een keer zo'n karaoke avond gedaan, gewoon lekker lachen.
    Hoe bevalt het hotel verder, behalve dat het ontbijt niet geweldig is?
    Geniet en veel plezier verder.
    Groeten ook aan de man
    (Volgen er ook foto's of mis ik wat.)