Donderdag 17 augustus

17 augustus 2017 - 水仙里, Taiwan

Niet al te laat opgestaan .Opnieuw een heerlijk ontbijt . En op naar de volgende bestemming. Het eerste deel van de reis ging langs het Sun Moon Lake omhoog de bergen in met grandioze uitzichten. sml5Langzaam kwamen we op het platteland terecht. Kleine authentieke dorpjes met de verbouw van bananen en ander exotisch fruit.Teelt De tijd lijkt stil te staan. Ook uitgestrekte dadelpalmboomvelden. Verder her en der een rijstveld met prachtig witte Aziatische reigers.

Na een aantal uren verder rijden op de freeway Onderwegwaar het nogal druk is eindelijk een benzinestation gevonden waar we ook koffie konden drinken. Benzinestations zijn er nauwelijks dus bijtijds de tank vol gooien. Je hoeft zelf niets te doen  alles wordt voor je geregeld en de benzine kost  minder dan 50 cent per liter. Er rijden danook heel veel nieuwe erg grote niet zuinig auto.s rond. Voordat er zoveel zon is zijn er nauwelijks zonnepanelen. Ook de windmolens zijn op een paar hand te tellen. Werk aan de winkel dus.

Na wat heen en weer gezoek in Tainan Tainanwaar Reint weer voortreffelijk door deze enorm grote stad met de auto scheurde hebben we ingecheckt in een trendy hotel.

Opgefrist en wel op stap naar een grote  dagmarkt vlak in de buurt van het hotel. Het is alleen maar streetfood wat de pot schaft. We vonden het er wat minder aantrekkelijk uit zien Streetfdan in Taipei en besloten  het bij een paar biertjes te laten.R bierJ bier

Aan het begin van de avond zijn we exclusief uitwezen eten. We waren maar 35 euro kwijt met zijn tweeën. DinnerJDinnerRIn Taiwan zijn ze niet gewend grote hoeveelheid alcohol bij het diner te nuttigen dus dat drukte de prijs uiteraard. Het  is gebruikelijk thee te drinken. Als er iets is wat je werkelijk in alle  restaurants kunt kopen dan is het dus THEE.

We hebben vanavond nog een wandeling gemaakt naar de Chihkan Tower oftewel Fort Provintia.

Ook hier in Taiwan zijn de Nederlandse Oost Indië Vaarders geweest. In ruil voor 500 meter stof kregen de Nederlanders een stuk grond in Chihkan waarop ze een straat bouwden waar ze hun zaken konden doen.  Dit was rond 1650. De Chihkan toren is er op zich niet meer. Eerst onder de Nederlanders was het een westers kasteel, vervolgens onder de Chinezen een pagode  en een oorlogsziekenhuis onder de Japanners en nu dus een museum.DutchDutch2Dutch3

Na een Chinese aanval bouwden de Nederlanders er Fort Provintia ter verdediging. Door een aardbeving werd het grotendeels vernietigd. Ten tijde van de Japanse  overheersing heeft het dys ook dienst gedaan als  ziekenhuis.

Wel bijzonder in een stuk geschiedenis te staan. Morgen gaan we naar het havengebied waar Fort Zeelandia staat. Fort Provintia werd gebruikt als administratief bolwerk Fort Zeeland vertegenwoordigde de werkelijke macht destijds van de Nederlanders .

1. Ineke Schuringa:
    17 augustus 2017
    Wat een andere wereld, hè ?
  2. Pieter Leever:
    17 augustus 2017
    Heerlijk,al die reisindrukken. Daar doe je het voor hè?